המבחן.

by yossikoren

המבחן.

by yossikoren

by yossikoren
זמן קריאה 2 דקות

כל הורה מכיר את הסיטואציה הזו.
מסכמים עם הילד מתי הוא נכנס למיטה ומתי הוא הולך לישון. ואז… בשעה היעודה, בה הילד אמור להיות במיטה, ההורה רואה את ראשו של הילד מציץ בהורים ובמבט מתחנן מבקש שירשו לו להישאר עוד קצת. דילמה, מצד אחד יש הסכם, מצד שני המבטים של הילד… מה עושים. חלק מההורים אומרים לילד, בוא חמודי, שב איתי. בזה הרגע, ההסכם שסוכם עם הילד בטל ומובטל. אם לא עושים הסכם חדש ועומדים בו, הילד יסרב ללכת לישון.

איך קשור הסיפור לניהול? קשור מאוד. פגישת מנכ”ל טבע קאר שולץ וביבי.
אחרי שמנכ”ל טבע הציג תוכנית פיטורים, ביבי ניסה להניא אותו מכך. שולץ הסתכל לביבי בלבן של העיניים ואמר לו שישכח מזה. בצדק.

קאר שולץ צלח מבחן מנהיגות ראשון במעלה.
בדיוק כמו הילד שבודק עם הוריו עד כמה הם רציניים בהסכם שסיכמו עמו, כך גם קאר שולץ עמד במבחן הרצינות. אם היה מתקפל ומוותר לדרישות של ביבי, הרי שבאותו הרגע הוא היה צריך לכתוב מכתב התפטרות ולהגיש אותו לדירקטוריון. אם היה מוותר לביבי, המסר שהיה עובר, כשאני מצהיר על צעדים קשים אני לא ממש מתכוון ליישם, זה רק לצורכי מו”מ, תלחצו עלי ואני אתקפל. בדיוק ההפך ממנהיגות. בוודאי ממנהיגות שמצופה בארגון כמו טבע הנמצא במשבר חמור.

זהו מבחן מנהיגות שכל מנהל/מנהיג צריך לעבור. מנהל שכושל במבחן הזה שלא יתפלא אם לא לוקחים אותו ברצינות.
ארגון שנדרש לבצע מהלכים קשים, רוצה לדעת שיש על מי לסמוך, שמי שמוביל אותו יכול לעמוד בלחצים, אחרת למה שייתנו בו אמון. כדי לדעת אם ניתן לתת אמונים במישהו עושים לו מבחנים. זה אחד מהם. בוא נראה עד כמה אתה רציני במה שאמרת. זה נכון להורים, למנחי קבוצות, למנהלים. הם קובעים SETTING, הדבר הראשון שעושים זה ניסיון לבחון עד כמה מי שקבע את ה – SETTING, רציני במה שקבע. כי אם הוא רציני, ניתן להתחיל לסמוך עליו. אם הוא לא מסוגל לקיים משהו שהוא קבע, אז למה בכלל להאמין לו?.

אני מלווה לא מעט ארגונים ומנהלים בתהליכי שינוי. חלקם נדרשים לפעולות מורכבות, אמיצות, החלטיות, כואבות.
ראיתי את ההצהרות החד משמעויות בחדרי חדרים ואת היישום הלוקה בחסר, את חוסר העמידה מאחורי ההצהרות, ההתפתלויות, חוסר ההחלטיות ועוד.

שלא תבינו לא נכון. אני לא חושב שמנהלים תמיד צודקים והם תמיד אומרים דברי אלוהים חיים. מצופה מהם להתייעץ, לחשוב, לגבש תפיסה ועוד. אבל מרגע שהנושאים סוכמו, המסר שצריך לעבור הוא יישום חסר פשרות. יש צורך בתוכנית מעקב, ניהול סיכונים תוך כדי תהליך היישום ובמידת הצורך לבצע התאמות נדרשות. אבל המסר צריך להיות ברור. החלטנו ליישם. לא החלטנו ועכשיו אנחנו פתוחים למו”מ כדי לשנות החלטות שעוד לא התחלנו ליישם.

אין לי מושג אם קאר שולץ יצליח או ייכשל בשיקום של טבע. אבל בנקודת הזמן הזו, את מבחן המנהיגות הראשון שלו, מבחינתי הוא עבר בהצלחה.

Top