ארגונים היברידיים.

by eplaceyossi

ארגונים היברידיים.

by eplaceyossi

by eplaceyossi
זמן קריאה 2 דקות

אני מניח שכולם יודעים מהי מכונית היברידית. מכונית המופעלת ע”י שתי מערכות מנועים. חשמל ודלק. בחלק מזמן פועלת מערכת החשמל ובשלב מסוים נכנסת לפעולה מערכת הדלק.

יש גם ארגונים היברידיים. ארגון היברידי מוגדר ככזה שיש בו מספר מערכות הפעלה, לדוגמא: אחת מהסקטור הציבורי, השנייה מהסקטור הפרטי. אחת הדוגמאות לארגון היברידי יכולה להיות בתי החולים שבבוקר משמשים את הרפואה הציבורית ואחר הצהריים את הרפואה הפרטית. מטבע הדברים יש לו מעט בעיות במודל הזה.

אני רוצה להציע גישה נוספת לרעיון הארגון ההיברידי.

הקדמה קצרה.
ארגונים קיימים משחר ההיסטוריה. כבר בתנ”ך בפרשת יתרו יש הצעה איך לארגן את בני ישראל. מקס ובר פיתח את רעיון הארגון הביורוקרטי, המבנה הארגוני המוכר עם הגדרות תפקידים ברורות הופך להיות הבסיס והתשתית לכל ארגון.

הבעיה
בעולם של VUCA המבנה הארגוני המוכר, הבנוי על היררכיה ברורה של TOP-DOWN  הופך, יותר ויותר, ללא רלבנטי, היכולת של ארגונים כאלה לתת מענה לאילוצים והשינויים הדינמיים בסביבה, הולכים ופוחתים. יחד עם זאת קשה למאוד להסב ארגונים מוטי שליטה לארגונים הפועלים כמעט ללא שליטה עם אוטונומיה וחופש כמעט מוחלט. כמו שבדרך למכונית הפועלת רק על החשמל יש צורך בשלב ביניים של מכונית היברדית כך גם ארגונים ידרשו לבחון את הפתרון ההיברידי.

הפתרון ההיברידי.
הצעתי לפתרון היברידי היא שארגונים ידרשו לאמץ שתי מערכות הפעלה ארגוניות. בחלק מהיחידות הארגוניות תפעל המערכת המסורתית (לדוגמא מערך הכספים), אבל ביחידות אחרות בארגון, בעיקר כאלה שמתמששקות עם  מערכות חיצוניות המחייבות זריזות, מהירות, והתאמות למציאות משתנה באופן תדיר.
איך עושים את זה?
ההנהלה צריכה להגדיר אזורים היברידיים בארגון. אזורים משוחררי ביורוקרטיה ושליטה כפי שמקובל בארגונים, המבנה הארגוני הפורמלי לא קיים, המבנה הוא רשתי, קיימת שקיפות מרבית. מטבע הדברים ההנהלה תגדיר מטרות ויעדים שיש צורך להשיג, מעבר לכך הכל פתוח. אזורים היברידיים אפשריים: יחידות הפיתוח בארגון, שיווק, מכירות, משאבי אנוש, סניפים בארגונים מבוזרים, שרות לקוחות ועוד.
בארגון היברידי להנהלה יש ארבעה תפקידים מרכזיים
הראשון תיחום והגדרת כללי המשחק
השני לאפשר חופש ועצמאות
השלישי לבחון שוב ושוב האם יש צרוך לשנות ולהגמיש את כללי המשחק
הרביעי לוודא שעוד ועוד יחידות ארגוניות פועלות לפי כללי המשחק החדשים.

כשטויוטה השיקה את הפריוס הציבור לא באמת ידע איך לאכול את המכונית הזו. היום היא הפכה להיות לסטנדרט של המכוניות ההיברידיות.
להערכתי, זה מה שיקרה גם בארגונים.

One Comment

  1. היי, קראתי את הכתבה שלך ואני מתעניינת לשמוע על מבנה ארגוני שנמצא במודל ההיברידי, יש לך דוגמאות לתת? במיוחד אם הארגון מסורתי.. תודה מראש 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Top