היועצים, הפתולוגיה של הלקוח והמודלינג.

by eplaceyossi

היועצים, הפתולוגיה של הלקוח והמודלינג.

by eplaceyossi

by eplaceyossi
זמן קריאה 2 דקות

מטרתה של העבודה הייעוצית היא לסייע ללקוח, בארגון עסקי, לשפר ביצועים, תהליכים, לנהל ולהנהיג טוב יותר ובסופו של יום להיות רווחי יותר, תוך שמירה על כללי משחק הוגנים וראווים. 

כשיועצים עובדים בצוות, הם צריכים לשים לב שהם לא נדבקים בפתולוגיות של הלקוח שהם מייעצים לו.
כלומר, אם אצל הלקוח יש תקשורת לקויה בין בעלי תפקידים, או קבלת החלטות לא אפקטיבית, או ראיה צרה של “אני מה יוצא לי מזה”, היועצים צריכים להיות ערים לכך שהם לא נדבקים בפתולוגיות של הלקוח. אלא הם מהווים מודלינג לאיך אפשר אחרת, לא רק בייעוץ אלא גם בהתנהגות. 

אחת הסכנות הגדולות שאורבות לצוות יועצים שעושה פרויקט אצל לקוח הוא ההידבקות בפתולוגיות של הלקוח. למה זה קורה? בגלל הדבר החמקמק הזה שקוראים לו תהליך מקביל. 
הסבר קצר על מהו התהליך המקביל אפשר למצוא כאן. יועצים צריכים להיות ערים ומודעים לקיומו של התהליך המקביל שמצד אחד יכול לסייע מאוד בהבנת הפתולוגיות של הלקוח אבל מצד שני עלול למנוע מהיועץ לעשות את עבודתו המקצועית.

ניתן ליהנות מהיתרונות של התהליך המקביל (בהבנת תפיסות ועמדות הלקוח), אם נזהרים לא ליפול למלכודות ולפתולוגיות של הלקוח, אם היועצים מודעים לקיומו של התהליך המקביל, ערים ליתרונות ולסכנות שבו ומצליחים לזהות את השלב בו הם מתחילים לפעול כמו הלקוח. לפעמים הזיהוי הזה בא מתוך צוות היועצים ולפעמים צריך גורם ייעוצי חיצוני שיסייע לצוות היועצים להבין שהוא בעצם מסתובב סביב עצמו ואינו מסייע ללקוח, כי גם הצוות פועל לפי דפוסי הלקוח.

כדי לייעץ ללקוח, צוות היועצים צריך להבין את הסיטואציה הייעוצית, להימנע מלפול לדפוסים הבעייתיים של הלקוח שהצוות בא לסייע לו. אחת הדרכים הייעוציות לסייע ללקוח להבין כי יש אפשרות אחרת היא באמצעות מודלינג. כלומר לא רק בייעוץ אלא גם בדפוסי דרכי הפעולה והתנהגות. לדוגמא: צוות יועצים המטפל בלקוח שפונה עם בעיית תקשורת קשה בין גורמי מפתח בארגון, אמור לא רק לייעץ ללקוח איך לשפר את דרכי התקשורת בין גורמי המפתח, אלא גם לשמש מודליניג (דוגמא אישית) בין היועצים איך רצוי ונכון לתקשר האחד עם השני. זה כלי רב עוצמה שמסייע ללקוח להבין איך ניתן לפעול אחרת. עוד על מודלינג ניתן לקרוא כאן.

צוות היועצים צריך לייעץ ללקוח לא רק מה נכון וראוי לעשות, אבל גם להתנהל ולהתנהג עפ”י העקרונות, הכלים והעצות אותן הוא מייעץ ללקוח. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Top