כדי להצליח בניהול שינויים צריך להתרחק מהפלסמות

by eplaceyossi

כדי להצליח בניהול שינויים צריך להתרחק מהפלסמות

by eplaceyossi

by eplaceyossi
זמן קריאה 2 דקות

 אחד מתפקידיו המרכזיים של המנכ”ל הוא להוביל שינויים בארגון שיעזרו לו למקסם את ביצועיו ויאפשרו לארגון להתמודד עם אתגרים עתידיים

רבות נכתב על הדרך הנכונה להוביל תהליכי שינוי. אבל בכל הספרות המקצועית שקראתי תמיד, אבל תמיד חוזרות שתי מילות הקסם, מחוייבות הנהלה ומרכזיות תפקידו של המנכ”ל כמי שעומד בראש הארגון.

כאשר מנסים לפענח את משמעות מילים אלה מגלים כי מדובר במוכנות ההנהלה להשקיע, משאבים כספיים ואחרים כדי שתהליך השינוי יצליח. מעל לכל מחוייבות הנהלה פירושה מעורבות אישית בשינוי כשהמשמעות היא קבלת דיווחים ועדכונים תמידיים על התקדמות השינוי, ירידה ל”רצפת הייצור” כדי לראות האם ואיך השינוי קורם עור וגידים והאם לזו הייתה כוונת ההנהלה. אף אקסל מתוחכם ככל שיהיה אינו מחליף את המעורבות האישית של המנכ”ל וההנהלה הבכירה בהטמעת החזון והערכים.

נניח לדוגמא שהשינוי אותו רוצים להטמיע הוא חזון וערכים. במקרה כזה עומדים לרשות ההנהלה מגוון כלים ואמצעים להטמעת החזון והערכים. הדרכות, קבוצות מיקוד, תהליך הערכת עובדים, שולחנות עגולים ועוד. מניתי רק מקצת הכלים העומדים לרשות ההנהלה. אבל, מעל לכל קיימת חשיבות למידת המעורבות, ההתעניינות והאיכפתיות שההנהלה ובעיקר המנכ”ל מגלים בהטמעת החזון. איכפתיות הבאה לידי ביטוי בשאילת שאלות, בחינת פעולות הארגון ביחס להצהרת החזון והערכים ועוד ועוד.

ארגון המצהיר על חזון וערכים ומפרסם אותם במסמכים רשמיים אבל לא עושה כמעט שום פעולה כדי להטמיע את מה שמצהיר עליו לא יצליח להטמיע את החזון והערכים. מנכ”ל הספון בלשכתו מרבית היום ולא יוצא אל הארגון לחוש את הלכי הרוח שלו תוך התבוננות וסקרנות האם הארגון מתנהל ברוח החזון והערכים שאמורים לשקף את אמונתו  וערכים הבסיסיים ביותר של מי שעומד בראש המערכת, לא יצליח להטמיע את החזון והערכים וספק אם ישיג את המטרות והיעדים העסקיים שהציב לעצמו.

עפ”י מה שנכתב בעיתון, במלחמה המתנהלת בימים אלה בעזה, קבלו המפקדים הנחייה לעזוב את הפלסמות ולהצטרף לחיילים בשטח. יש בכך עדות למנהיגות. כדי להצליח בהובלת שינויים בארגון יש צורך לעזוב את הפלסמה בלשכת המנכ”ל ולרדת “לרצפת הייצור הארגונית” להפגין מנהיגות ולהתחיל לעבוד בהטמעת החזון והערכים.

בכל מתודולוגיה העוסקת בהטמעת שינויים מחוייבות הנהלה, ניהול ומנהיגות המנכ”ל הם ערכי יסוד בהצלחת תהליכי שינויים ארגוניים. בלעדיהם, קשה מאוד להצליח.

   

2 Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Top