רוצים, צריכים, מסוגלים.

by eplaceyossi

רוצים, צריכים, מסוגלים.

by eplaceyossi

by eplaceyossi
זמן קריאה 2 דקות

לפני לא מעט שנים ליוויתי סמנכ”ל משאבי אנוש בייעוץ אישי. בשלב מסוים הוא ניתק קשר. כששאלתי מה קורה, נאמר לי שהתחיל לעבוד עם יועצת חדשה. סיפרו לי שהיא מאוד מחמיאה לו. אומרת לו כמה הוא גדול ואם רק ישפר דבר אחד קטן הוא יצליח יותר. כך היא בחרה לעבוד אתו. מחמאות, מחמאות, מחמאות ודבר אחד קטן שצריך לשפר.

היום הייתה לי שיחה עם מנהלת, שאמרה לי את המשפט “…”אבל זה מה שהם רוצים לשמוע…”. זה מה שההנהלה שלה רוצה לשמוע. עניתי לה שיש מה שההנהלה שלה רוצה לשמוע ומה שההנהלה שלה צריכה לשמוע. זה לא אותו הדבר.

כתבתי על זה כבר כאן. יועצים צריכים לדבר אמת אל הסמכות. את האמת שלהם. אם הם מאמינים בה וחושבים שהיא נכונה. האמירות צריכות להיות מבוססות על עובדות ונתונים ולא השערות ומשאלות לב. לטעמי, כשיועץ מזהה נושא שהוא חשוב ומשמעותי שיש לו השלכות על הארגון לו הוא מייעץ מחובתו המקצועית להציף נושא זה גם אם זה לא נוח להנהלה לשמוע את הדברים. תפקידו לזהות את מה שהם צריכים לשמוע ולא את מה שהם רוצים לשמוע. אבל…

כאן נכנס פרמטר נוסף. לא רק מה הנהלה רוצה לשמוע, צריכה לשמוע אלא גם, מה היא מסוגלת לשמוע.
לא פעם הנהלות לא מסוגלות להקשיב למה שיועצים אומרים. זה קשה להם. הם פשוט נאטמים ולא מקשיבים. כי זה נוגע להם בעצבים החשופים, כי זה משתק אותם, כי זה לא בטווח שהנהלה מסוגלת להכיל. היו לי מספר מקרים כאלה. מצד אחד ידעתי שאני נוגע בנקודות חשובות ומשמעותיות, מצד שני הנהלה או מנהלים לא מסוגלים להכיל את האמירה ולעשות אתה משהו אפקטיבי. פתרונות. כמו תמיד, אין פתרונות פשוטים.

לפעמים זה הסגנון בו נאמרים הדברים. הוא נתפס כבוטה מידי. מצפים שזה יאמר בדרך רכה יותר, אבל משפט שקראתי באיזשהו ספר האיר לי את האמירה הזו באור אחר: “אף אחד עוד לא העיר לי  על הסגנון שלי כשחלקתי מחמאות”. :). בעיה נוספת עם גישה זו היא שלפעמים האמירה הייעוצית נאמרת בשפה רפה מידי ולא מקבלת את התהודה והחשיבות הנכונה מצד ההנהלה.

לפעמים זה עניין של עיתוי. טיימיניג זה אחד הדברים החשובים בתהליכי ייעוץ. היכולת לדעת מה להגיד, מתי ולמי. ייתכן שבעיתוי אחר ובקונטקסט אחר ניתן יהיה להגיד את הדברים המורכבים והטעונים.

דרך אחרת היא לעשות הכנה ולהגיד שאתה הולך להגיד דברים לא פשוטים, מורכבים וטעונים. והאמירות האלה באות ממקום של רצון לסייע ולשפר. כמובן שצריך, רצוי וחשוב להציג גם את הנקודות החיוביות ולא רק את השליליות.

מעל לכל עומדת המיומנות הייעוצית להיות מסוגלים לעשות את האבחנה בין מה שהנהלה ומנהלים רוצים, צריכים ומסוגלים לשמוע. ולנסות לנווט בתוך שלושת הקדקודים של המשולש הבלתי אפשרי הזה. פתרון אפשרי נוסף… בתמונה המצורפת.

 תפילת היועץ

4 Comments

  1. פוסט מצוין + תמונה פגזית…
    האתגר הוא אכן לשמור על האינטגריטי האישי והמקצועי שלך שלך כיועץ ולנוע במשולש “רוצה – צריך – מסוגל ” שנכון לכל אפיזודה ייעוצית באשר היא.
    בהצלחה

  2. היי יוסי,
    ראשית צודק בכל דבריך ואחלה ציטוט.
    בנוסף כיועץ עלינו לדעת מי עומד מולנו ולהתאים עבורו את המסר אותו אנו מעוניינים להעביר לשיפור. כך שהמסר יעבור בצורה הטובה ביותר, כך שתוביל לשינוי.
    ישנם אנשים אשר מסוגלים לקבל את המשוב/ הביקורת כפי שהוא ללא פילטרים מסוימים אך עם זאת ישנם אנשים בצד השני אשר זקוקים לפילטרים מסוימיים על מנת שיוכלו לעשות את הצעד קדימה לטובת השינוי אותו אתה מאמין שעליהם לבצע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Top