מחירים שגדולים (וקטנים) משלמים.

by yossikoren

מחירים שגדולים (וקטנים) משלמים.

by yossikoren

by yossikoren
זמן קריאה 2 דקות

עד לפני 10 שנים נוקיה שלטה בשוק הסלולאר העולמי. כעבור עשור נוקיה נמוגה ונעלמה.

ספר של Yves Doz פרופסור אמריטוס באינסיאד, אחד מבתי ספר המובילים בעולם ללימוד מנהל עסקים, מנסה לנתח את הסיבות והגורמים לנפילתה של נוקיה. הספר ייצא רק בתחילת 2018. מאמר שלו בניוזלטר של אינסיאד,  ממקד את הסיבות והגורמים לנפילתה של הענקית הפינית.

לטענתו, נפילתה של נוקיה החלה קודם להוצאת האייפן, כשזה יצא, הנפילה רק הואצה.

נוקיה הייתה חברה צעירה עם הנהלה נועזת שקבלה החלטות אסטרטגיות נכונות עד ש…:

1. ההצלחה העולמית של נוקיה אילצה אותה להתמקד בניהול הטווח הקצר על פני חשיבה אסטרטגית ארוכת טווח.

2. חדשנות לא פרקטית. מרכז החדשנות של נוקיה הצליח למפות מספר טכנולוגיות עתידיות שהקדימו את זמנן, לדוגמא Iot, יחד עם זאת, באותו השלב לא ניתן היה לשלב טכנולוגיות אלה ביישומים יום יומיים.

3. הצמיחה המהירה אילצה את נוקיה לשנות את המבנה הארגוני למבנה מטריציוני שמטבעו מאופיין בלא מעט קונפליקטים. מנהלי נוקיה לא הבינו איך מתפקדים במבנה מטריציוני מרובה קונפליקטים. התוצאה, איבוד המיקוד. ההנהלה לא נתנה מענה לקושי שהתעורר.

4. מערכת ההפעלה סימביאן הייתה מערכת מוגבלת שחייבה גרסה חדשה עם כל טלפון חדש שנוקיה הוציאה. כך רצו במקביל 57 גרסאות של מערכת סימביאן בו זמנית על טלפונים של נוקיה. תחשבו מה זה אומר לתחזק מערכת כזו.

ואם יורשה לי להוסיף סיבה נוספת משלי.
הלוגו של נוקיה היה connecting people. יפה ומרגש. חיבור בין אנשים. בעולם שבו לא היה טלפון סלולארי היווה אתגר טכנולוגי וחידוש מדהים. אבל אז הגיע אפל. והיא שיחקה במגרש חדש לחלוטין. מגרש של חוויות. אפל לא רק מספקים חיבור בין אנשים, שזה ממש, אבל ממש המובן מאליו, האייפון מספק משהו אחר. חוויה, אסתטיקה, סקסיות, יוקרה, אליטיזם, השתייכות למועדון נבחר. ונוקיה…נוקיה, לא הייתה במגרש הזה. היא לא ידעה איך משחקים בו.

לקחים:
1.  הצלחות ענק בטווח הקצר עלולות לגרום לקוצר ראיה ביחס לטווח הארוך.

2. הצלחות ענק מובילות לשמרנות ויהירות שפוגעת בהחלטות אסטרטגיות וביצירתיות.

3. לגדולים לוקח זמן להבין שמשנים להם את כללי המשחק. לפעמים האסימון נופל מאוחר מידי.

4. אף אחד לא מחוסן.

Top