אז איפה אתם בשינוי

by eplaceyossi

אז איפה אתם בשינוי

by eplaceyossi

by eplaceyossi
זמן קריאה 2 דקות

כיועצים, אנחנו עוסקים בניהול תהליכי שינוי. עוזרים לארגונים ולמנהלים להוציא לפועל תהליכי שינוי. אנחנו יודעים מה להגיד, איך לכוון, יודעים לבנות את התוכניות הנכונות, להדריך, לתמוך ולייעץ. לא תמיד אנחנו ערים למה קורה לנו בתוך תהליך השינוי. ואיך אנחנו מגיבים לשינוי.

בשבועיים האחרונים יצא לי לחוות תהליך שינוי כזה על עצמי. הלפטופ הישן והטוב שלי שליווה אותי לאורך חמש וחצי שנים החליט שדי נמאס לו והוא יוצא מכלל שימוש.  לא נותרה ברירה אלא לקנות חדש. עם מערכת הפעלה ווינדוס 7 ואופיס 2010. המחיר מצוין וגם הלפטופ לא רע בכלל. טושיבה פורטרז’, תודה ששאלתם.

זו הייתה הזדמנות מצוינת לראות את עצמי בתהליך שינוי שנכפה עלי. האמת? היו קטעים.
הלחץ שכל החומר יעבור מהמחשב הישן לחדש, היכולת להכיר ולהסתגל למערכת הפעלה חדשה, להכיר את האופיס 2010 שהוא שונה בתכלית השינוי מאופיס 2003 שהיה לי. בקיצור עולם חדש לחלוטין. היה קשה.
לא הכל עבד בהתחלה, קבלתי ואני עדיין מקבל כל מיני הודעות שאני צריך לדעת מה עושים אתן ולמה צריך לתת או לא לתת מענה. אני צריך ללמוד איך לתפעל דברים חדשים שלא הכרתי קודם. רק עכשיו הדברים מתחילים להסתדר כמו שאני רוצה. ועדיין יש לי לא מעט ללמוד על המערכת החדשה.

מהתהליך הזה יש לי כמה אבחנות:

  1. שינויים, שלחלק מהאנשים נראים מובנים מאליהם יכולים להיות לאחרים מאוד לא פשוטים. לוקח זמן להסתגל אליהם. צריך סבלנות והרבה כדי להגיע לכך שדברים יעבדו כמו שרוצים.
  2. אינטגרציה. המחשב החדש שקניתי מחייב אינטגרציה בין שלוש חברות שאינן מתקשרות בניהן  טושיבה, מיקרוסופט והחברה שממנה קניתי את המחשב. הן לא מדברות ביניהן, האחת שולחת אותך לשנייה כשיש בעיות ואף אחד לא באמת פותר לך את הבעיה. אתה אחראי על האינטגרציה. זה לא צריך להיות כך.
  3. למדתי לאבחן בקול של התומך האם הוא מקצועי או לא. ניתן לשמוע את ההיסוס את חוסר ההחלטיות את זמני ההמתנה הארוכים שהוא מתייעץ עם עמיתיו כדי לתת לי מענה לשאלה פשוטה. רמת הביטחון והאמון שלי בתשובה שאחד כזו נותן היא לא גבוהה.

והתובנות?

  1. שינוי, כל שינוי, גם אם הוא נראה פשוט לאחדים יכול להיות מסובך לאחרים. צריך זמן, סבלנות, סיוע ועזרה כדי שהשינוי יצליח
  2. תמיכה, תמיכה תמיכה. לעשות את זה נכון, בהקשבה, תוך ניסיון להבין היכן טמון הקושי ואיך ניתן לסייע
  3. ראייה מערכתית. לשינוי, כל שינוי יש אספקטים מערכתיים. צריך לתת עליהם את הדעת כשמייעצים בתהליכי שינוי.
  4. נקודה אחרונה. קצת צניעות. חשוב לזכור איך אנחנו מגיבים לשינויים , אז אולי נבין גם מה קורה למנהלים להם אנו מייעצים.

נכתב מהמחשב החדש שלי.

10 Comments

  1. שלום לך

    כמו תמיד מילים כדורבנות.
    מלאות תבונה וחוכמה.
    הצלחתי למצוא את עצמי בתוך התהליך עליו אתה מדבר ולהזדהות עם החששות, התבונות והמסקנות.
    אני מוצא עצמי לא פעם שומע ולאחר מכן משתמש במידע שאתה חולק.

    יישר כוח

    אריק

    אני משוכנע שאני מדבר גם בשם אלו שמפאת השבת לא ראו עדיין את המייל.
    נקודה למחשבה בכל הנוגע לפרסום הגיגים עתידיים. . .

    🙂
    git shabes

  2. יוסי,

    תודה ששיתפת. אכן גם מהניסיון שלי שינוי הוא אתגר קל יותר להישאר באזור הנוחות. לא סתם טום פיטרס אמר שלארגונים קל יותר למות מאשר להישתנות. וכמו שאתה אומר קל יותר ליעץ איך לעשות שינוי מאשר לעשות ולחוות אותו.

    סוף שבוע נפלא,
    נאוה.

  3. יוסי שלום
    דבר ראשון תתחדש על המחשב.
    דבר שני- הארבע תובנות שכתבת הן משמעותיות ביותר, כי הן משלבות בין תכונות האופי שנדרשות מאיתנו במצב של שינוי, בין הצרכים שנדרשים בתוך השינוי למען הצלחתו, ובין הנקודה ששינוי עדיף שיעשה עם מספר גורמים ולא לבד, כי התמיכה חשובה.

  4. דגנית,
    אכן מעורר התפעלות איך ילדים מתאימים את עצמם לשינויים. יכול להיות שהם לא מקובעים בדפוסים והם יותר גמישים ביכולת שלהם לבצע התאמות.
    באמת מעורר מחשבות וקנאה. :).

  5. הי יוסי
    מאחר וקים שיפור (השתנות ממעלה ראשונה)וקים שינוי (השתנות ממעלה שניה) , השמוש במילה שינוי שלא במקומה משבש את הבנת גודל האתר או את סוג האתגר עליו דנים.
    אורי מרי ז”ל שהיה מורי בתורת השינוי נהג לומר שכדי ששינוי יווצר (והוא דבר עליו תמיד כעל שינוי ממעלה שניה), והבהיר שמדובר בתזוזה בהנחות יסוד , רגשות, אינטרסים או כללי משחק. לעיתי שנוי הוא ממעלה גבוהה יותר כגון שנוי בתרבות (שפה, סמלים, מיתוסים, תימות).

    היכן השינוי במה שתיארת
    לי זה נראה יותר כשינוי בטכנולוגיה בפרוצדורות ואולי שינויים צורניים בעיצוב המסך ומיקום הפונקציות, כל אלו הינם שינויים ממעלה ראשונה ואינם מהווים סימולציה רלבנטית לשינויים ממעלה שניה או שלילשית.

    אני מלא התפעלות מהדקויות של האבחנה שלך לגבי הדוגמא שנתת, אך צר לי היא לא דוגמא גנרית להתמודדות עם שינוי בכל משמעויותיו.

    שוקי

  6. שוקי שלום
    תודה על התגובה המפורטת. מתודולוגית אתה צודק. העניין הוא שיש מתודולוגיה ויש חיים. לפעמים שיפור הוא גם סוג של שינוי שמעורר סוגיות של שינוי ממעלה שנייה. כשמכניסים מערכת ERP לארגון אפשר להתייחס לזה כאל שיפור, מניסיוני אני יודע שלא פעם מדובר בשינוי ממעלה שנייה. אחד הדברים שנוכחתי לדעת הוא שלפעמים שינוי והתקדמות (ממחשב ישן לחדש )שלכאורה אמורים להיות פשוטים אינם כאלה. זה מחייב הכרה של חומרה חדשה (לצורך העניין שלנו- מבנה ארגוני) וגם של תוכנה (תהליכי עבודה חדשים). לאחדים זה נראה טכני לאחרים זה שינוי יותר משמעותי.
    כל מה שרציתי הוא להפנות את תשומת הלב למה קורה לנו, שאמורים להיות אלופים בשינוי כששינוי עובר עלינו. גם אם לשינוי קוראים שיפור.
    יוסי

  7. היי יוסי,
    בהתחלה חשבתי לי: אוףף, אז קנה מחשב חדש, מה הוא עושה מזה עניין. אבל אחר כך, כשקראתי את האבחנות שלך והתובנות שלך, הבנתי שאכן מכל אירוע ניתן להפיק לקחים, ובעיקר: אכן להיות צנוע, ולהבין שאחרים מקבלים את הדברים באופן שונה.
    תודה ששיתפת,
    בתיה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Top