ואז הגיעה נאפסטר…

by eplaceyossi

ואז הגיעה נאפסטר…

by eplaceyossi

by eplaceyossi
זמן קריאה 2 דקות

הערב הוקרן ביס דוקו סרט מצוין על טאואר רקורדס.
שם הסרט: כל הדברים חולפים. עלייתה ונפילתה של טאואר רקורדס. All Things Must Pass 
לצערי יו טיוב הסירו את הסרט מהאתר אבל תוכלו לראות חלקים ממנו בקישור הזה.

הסרט מספר את סיפור הקמתה, עלייתה ונפילתה של טאואר רקורדס בארצות הברית כשראס סולמון קנה חלק מחנות בית המרקחת של אביו שהיו בה תקליטים והחל למכור רק תקליטים. הסיבה לקנייה, הוא רצה להרחיב את עסקי התקליטים ואביו לא כל כך תמך ברעיון.

החברה התפתחה בעיקר בארצות הברית ובשלב שני גם ביפן. המונים צבאו על הדלתות. אומנים החלו להגיע לחנויות, העובדים הצעירים קיבלו חופש יצירתי בעיצוב כרזות בחנויות. הכל היה COOL, אנרגטי ומדהים. החלטות התקבלו כהרף עין, בלי יותר מידי ביורוקרטיה. תחושת הבטן היא זו שקבעה. (כך נפתח הסניף הראשון ביפן). החברה שהחלה בחוף המערבי עברה גם לחוף המזרחי תוך שהיא מקימה עוד ועוד סניפים.

כשמנהלי החברה ראו כי הסניף ביפן מצליח הם החליטו להיכנס גם למרכז ודרום אמריקה. בלי סקר שוק, בלי להבין באמת איך זה עובד במקומות האלה. הייתה להם ההצלחה ביפן אז, מה כבר יכול לקרות. הם הצליחו ביפן אז הם יצליחו גם בדרום אמריקה. אבל זה לא ממש עבד.

ואז הגיעו נפסטאר והאיפד. ופתאום אפשר לשתף במוזיקה ולא חייבים לקנות תקליטים. הנהלת החברה לא באמת קלטה את משמעות השינוי שעומד לעבור שוק המוזיקה. עד שהיה מאוחר מידי. כמו הצפרדע שמתחילים לבשל אותה לאט לאט וכשהיא רוצה לקפוץ מהסיר השרירים שלה כבר רפויים והיא לא באמת יכולה לעשות משהו. תוך 5 שנים טאואר רקורדס עברה ממחזור של מיליארד דולר ברווחיות גבוהה לפשיטת רגל וסגירת כל סניפיה בעולם. למעט יפן.

לטעמי, סרט חובה לכל מנהל ולכל יועץ שעוסק בשינוי. על הצורך להיות כל הזמן קשוב לשוק, למגמות, לכיוונים, לשינויים שמתרחשים. השינוי בשוק המוזיקה לא היה שינוי בטעם מוזיקלי. השינוי התרחש בתחום הטכנולוגי, אבל ההשפעה שלו על שוק המוזיקה הייתה אדירה ושינתה אותו ללא הכר.

הסרט מגלה אמפתיה רבה למייסד ולצוות המנהלים, אנשים טובים וחרוצים שעבדו שם מהתחלה והובילו את הארגון להצלחה עולמית אדירה. אבל היו ממוקדים מידי במוזיקה ופחות מידי ערים לשינויים המתרחשים בתחומים אחרים, שינויים שהביאו את הסכנה לפתח הארגון שלהם.

כמו שאמרתי, סרט חובה ליועצים מובילי שינוי ולמנהלים בארגונים שמאפשר פתיחת דיון על מה אנחנו לא יודעים שאנחנו לא יודעים. אי ידיעה או אי הבנה שעלולה לעלות לנו ביוקר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Top