כשתגדל…תעשה הפסקה.

by eplaceyossi

כשתגדל…תעשה הפסקה.

by eplaceyossi

by eplaceyossi
זמן קריאה 2 דקות

שני ציטוטים..
“צמיחה מובילה לכאוס. כל חברה שגדלה וצומחת מגיעה לשלב הקריטי בו המבנים והתהליכים הארגוניים הקיימים, בדומה לנעלי ספורט אצל מתבגר, לפתע אינם מתאימים יותר.”
מתוך הספר החנות שיש לה הכול. ג’ף בזוס ועלייתה של אמזון. בראד סטון. 
“מאלוונג הזמין אותי בעקבות אחת ההמלצות שנתתי לעבור מארגון אופקי לעבודה בצוותים.”.
מתוך הספר שנה ללא מכנסיים. wordpress.com ועולם העבודה העתידי. שכתב סקוט בורקן.

לארגונים בצמיחה יש מספר אתגרים: הם גדלים בהיקפי הפעילות, באנשים, ברווחים. כדי להמשיך לצמוח ולגדול ארגונים נדרשים לעשות התאמות. הם צריכים להתאים את המנהיגות, הניהול, המבנה הארגוני, תהליכי העבודה, מערכות המידע, ההיבטים הכספיים והפיננסיים לצמיחה המהירה שהם חווים.
אלה צרות טובות.

וכאן מגיעה אחת הדילמות המרכזיות של הבעלים/ההנהלה. 
האם להמשיך בקצב הצמיחה המהיר ולנצל את ההזדמנויות הנקרות בפני הארגון או לעצור להתארגנות ולבנות תשתיות מתאימות. 
ג’ים קולינס בספרו how the mighty fall מציין 5 סיבות לנפילתם של ארגונים. את הסיבה השנייה הוא מכנה “רדיפה לא ממושמעת אחרי יותר”. (undisciplined pursuit for more) במילים אחרות, בנייה לגובה, בלי להשקיע ביסודות ותשתית ראויה. 

כפי שציינתי, ארגונים נדרשים לעשות התאמות במספר פרמטרים מרכזיים. התאמת החזון והערכים, המנהיגות, הניהול, המבנה הארגוני, תהליכי העבודה, מערכות המידע, והשכר וההטבות לצמיחה והגידול שהארגון חווה וזאת מבלי לאבד את התרבות והרוח היזמית, שמאפיינת ארגונים בצמיחה

לא מזמן יעצתי למערכת ארגונית הנמצאת בצמיחה מהירה. המנכ”ל הבין שכדי להמשיך לגדול ולצמוח הוא צריך לעצור ולהשקיע ביסודות. עמדו בפניו שתי אפשרויות. האחת לגבש תוכנית אסטרטגית להמשך הצמיחה המהירה. השנייה, לעצור ולהקים מערך משאבי אנוש (שלא היה קיים בחברה). מערך שיקנה לו יסודות להמשך צמיחה עתידית. אני מכיר לא מעט מנכ”לים שהיו מעדיפים את התוכנית האסטרטגית. המנכ”ל לו ייעצתי בחר באפשרות השנייה. הקמת מערך משאבי אנוש. לשאלתי, מדוע לא הלך על שתי החלופות בו זמנית, הוא אמר שלארגון לא הייתה היכולת והמשאבים (לא הכספיים, אלא ברמתה אנרגיות) להכיל את שני השינויים בו זמנית. לטעמי, החלטה מנהיגותית וניהולית נכונה.

מנכ”לים בעלי חזון, כאלה המבינים שכדי לצמוח לגובה צריך להשקיע ביסודות, יבנו מערכות עסקיות שיצליחו לאורך זמן. אלה המעדיפים לצמוח מהר ולגובה, ללא יסודות בונים מגדל מאוד לא יציב שעלול לקרוס ברגעי האמת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Top