המגעיל מנצח

by eplaceyossi

המגעיל מנצח

by eplaceyossi

by eplaceyossi
זמן קריאה 2 דקות

אתמול בלילה המגעיל והדוחה ניצחו את היופי והאסתטיקה. אני מדבר כמובן על משחק הכדורגל בין אינטר לברצלונה.ברצלונה הייתה חייבת לנצח 2:0 כדי לעלות לגמר. היא ניצחה רק 1:0.

משחק (אם אפשר לקרוא לזה כך) דוחה, מגעיל, אנטי כדורגל שהציגה אינטר ניצח את חבורת הקסם של ברצלונה. נכון, הפרס חשוב מאוד. אחד מהשניים היוקרתיים בעולם הכדורגל. וניצחון הוא חשוב מאוד. השאלה היא האם ניצחון הוא הכול?. לדעת מוריניו, המאמן של אינטר התשובה היא כן. כך הוא גם שיחק אתמול. מגעיל ודוחה. כי היה לו ברור שאם היה משחק כדורגל כפי שאמור להיות המשחק הוא היה חוזר מקאמפ נואו מובס. ככה זה כשמשחקים כדורגל נגד הקבוצה הטובה בעולם כיום.

מה שקרה אתמול הוא, לטעמי, מקרה פרטי של שאלה רחבה יותר בעולם הניהול. האם המטרה מקדשת את האמצעים. האם בכל מחיר צריך להשיג את המטרה. האם לדרך יש חשיבות ומשמעות או שלא ממש משנה. מה שחשוב הוא ההישג.

נראה לי שתרבות הניהול מעבירה מסר מאוד ברור. הדרך חשובה אבל יותר חשוב הניצחון. ואם הדרך לא מתאימה אז כן, בכל מחיר. לכן גולדמן זקס יכולים למכור ללקוחות שלהם מוצר א’ ולהמר נגדו בו בזמן. כך מרוויחים כסף פעמים. חוקי כנראה שכן, מוסרי? הצחקתם אותי, או יותר נכון לשאול לפי איזה מוסר.

מנכ”לים יכולים לדבר על העובדים כעל “המשאב החשוב ביותר שלנו”, אבל כאשר יש משבר הפתרון הראשון הוא פיטורי “המשאב החשוב ביותר”, או צמצום השכר, כשאת חלקו שוכחים להחזיר כאשר החברה חוזרת להרוויח.

אני חונכתי באלף הקודם, אולי אני רומנטי או תמים מידי. אני חושב שלדרך יש משמעות. למה שאתה מייצג. לעצם זה שאתה שייך למשהו גדול ועצום כמו כדורגל שאמור לגרום הנאה למיליונים יש חשיבות בעיני. גם בניהול, מעצם העובדה שאתה כמנכ”ל שייך לארגון שיש לו מסורת ודרך יש משמעות לאופן בו אתה כמנכ”ל מקבל החלטות. לא רק לשורה התחתונה יש חשיבות, אלא גם לאופן בו הגעת אליה.

אינטר ניצחה, אבל כל מי שהיה עד לאירוע יזכור גם את הדרך שהייתה מבישה וזה בלשון המעטה.

למי שזה עדיין לא ברור, בגמר אני אוהד את באיירן מינכן.

18 Comments

  1. אני כל פעם שוכח את שם המאמן האמריקאי של base-ball שהיה אומר שבספורט, לנצח זה לא הדבר הכי חשוב, אלא זה הדבר היחיד החשוב. פייר דה קוברטיין (Pierre de Coubertin) הצרפתי האריסטוקרטי, מחדש המשחקים האולימפיים, אמר בתחילת המאה הקודמת, שהכי חשוב במשחקים האולימפיים, זה לא לנצח, אלא להשתתף. סופרים את המדליות..גם כסף וגם ארד…אבל מי זוכר את מספר 2?

    ולא בספורט? בעסקים? יוסי, אתה נותן דוגמא יפה ומאוד עדכנית. מארץ האפשרויות הבלתי נגמרות…אפשר כמובן לתת דוגמאות מארץ הקודש (Holy land….), או לתבל בקצת מלח (דנקנר, לשעבר מהבנק הגדול במדינה, ותעשיות מלח…) וכו’.
    אני מבקש שלא יקראו את דבריי כציניים או א-מוסריים. נהפוך הוא. אך, נקודת המוצא שלי היא של אובסרווציה: מה קורה בפועל, ומה, בפועל, מקדם מוסר או מקדם אי-מוסר. והתשובות לא ממש פשטניות. בעוד מעט זמן, יתקיים הכנס הבינלאומי השני על Peer-review. נכון, ניחשתם. הוא יוצא מנקודת מוצא “אמפירית” שעמוד התווך הזה של הספרות המדעית איננה איתן או צודק כפי שנוטים לחשוב.
    בכלל, הפוסט-מודרניזם לימד אותנו לנקוט קצת צניעות באמירות מוחלטות.
    אגב- מעניין לעניין, בעניין קרוב. רוצו לראות את הסרט המזעזע “סרט לבן”. כמה חטאים ופשעים לא עושים בשם המוסר, והתום, וכל הדברים היפים. גם ילדים תמימים ויפים….

  2. גם אני לא אהבתי את ההצגה של מורייו ולהקתו. יתרה מזו, לא הייתי קונה כרטיס לראות אותם במשחק הגמר. אבל, חשוב לזכור שהמשחק המכוער הזה היה למעשה מחצית שניה, אחרי שהם כבר הובילו 3:1, במשחק קצת פחות מכוער, שתקו את ברצלונה. גם לעשות הגנה צריך לדעת ואת זה הם עשו על גבול המושלם.
    לאפורטה אמר שהם לא אובססיביים להגיע לגמר. מרכיב הבונוס של השחקנים מבוסס לא רק על נצחונות, אלא גם על מספר שערים ומסירות אסתטיות. לא פלא שאחוז אחזקת הכדור שלהם הוא מהגבוהים בההסטוריה.
    אני בעד לשנות את החוקים בענף השמרני הזה ולהעניש על פאסיביות (כמו בכדוריד), לתגמל על הבקעת שערים (בכל מקרה, גם אם הפסדת).
    במקרה כזה לא היה למוריניו צ’אנס להצליח. לפחות במשחק הזה.
    ההקשר הניהולי הולם. מה הם היעדים של הארגון ? האם הפיננסיים שווים לערכיים ?

  3. מייק
    לדעתי היעדים של בארצולנה מרתקים. כי הם שמים דגש לא רק על התוצאה אלא גם על היופי במשחק.
    אני חושב שגם שינוי החוקים הוא במקום.
    לגבי אחזקת הכדור בארצולנה היא קבוצה “הולנדית” כשמי שתווה את הקונספט הוא יוהן קרויף שגדל באקדמיה של איאקס. הגישה של איאקס אומרת דבר פשוט, כלל שאתה מחזיק בכדור יותר היריב מחזיק בכדור פחות ואז יש לך סיכוי גדול יותר לנצח. את הגישה הזו יישמו בנבחרת הולנד ובבארצלונה.
    נותר להתנחם בדבר אחד בלבד. שמוריניו “”המיוחד”” כאילו, גם בעוד 3-5 גילגולי חיים לא יגיע להישג של בארצולנה וגוארדיולה משנה שעברה.

  4. לא צפיתי במשחק. לא צופה ב”ספורט” מכור לתקשורת כתובנה של איך לנצח. מהתגובות מעלה הבנתי שהיה משחק קודם. מדוע שני משחקים? לעשות כסף…

    רק אחד מגיע ראשון, ואעשה הכל כדי שיהיה זה אני… זה כמובן נכון גם לגבי החברה שלי. כבר הייתי בסרט בו הנצחון זה לא הכל… שטויות! הנצחון הוא הכל ומי שלא היה בתפקיד מנכ”ל, או, בעל חברה, שצריך להחליט החלטות של מליוני דולרים על המקום, או, לחשוב על איך יגיבו בעיתונות על צעד כזה, או, אחר, לא ממש יכול לכתוב כאן מנסיון פרט לדיעה אישית.

    איש לא עולה לשחק ואין מנכ”ל שמוכן להפסיד פרוייקט מבלי להילחם עליו. אם יש כזה, הרי שבעלי המניות יזרקו אותו אחרי הכשלון הראשון – זה קורה כל יום, גם לטובים ביותר.

  5. דבק שלום
    הסיבה שיש שני משחקים הוא שיש שני חצאי גמר. האחד בבית של קבוצה אחת ושבוע אחרי זה בבית של הקבוצה השניה.
    אני מניח שמדובר ברצון לעשות כסף, אבל יש גם מתח ועניין. המשחק הראשון הוא בעצם מחצית אחת, המשחק השני הוא מחצית שניה.
    לגבי מה שאתה אומר, אני מסכים אתך. צריך לנצח, אבל אני חושב שגם לדרך יש משמעות. בספורט זה איך אתה משחק. בעסקים זה האם אתה עושה בקלאסה?מה המסורת שאתה רוצה לבסס לעסק שלך, עיסקאות בכל מחיר? ומה לגבי הדרך? יש לה או אין לה משמעות?.
    אני לא מדבר על מקרה בודד בו תעשה הכל כדי להשיג את מבוקשך, אני מדבר על הדרך, המסורת והמורשת שאתה בונה ומשאיר אחריך.
    לטעמי גם זה חלק מהשיקולים בין עם מדובר במשחק כדורגל ובין עם מדובר בעסקים.
    שנה שעברה ברצלונה הגיעה להשיגים מדהימים תוך שהיא משחקת כדורגל נפלא.
    השנה אולי תגיע לחלק מההישגים אבל היא בונה מסורת ומורשת שמשתלמת לאורך שנים.
    מה דעתך?
    יוסי

  6. כמה נקודות…

    יוסי – בקשר למוריניו ואינטר – רק לשם הדיון, מוריניו כבר היה “שם”, ואם הוא יחזור – ואפילו להתמודד, בלבד – עם קבוצה שונה, הוא עשה משהו גדול בהרבה מגוארדיולה, בייחוד על רקע המשאבים הזמינים עבורו (ודי להביט בתקציבים של שתי הקבוצות. בהקשר זה, ההתמודדות המעניינת היא אכן בינו לבין ואן-חאל (שגם היה “שם”, וגם הרכביו אינם זוהרים כמו ברצלונה). אישית לא אסע כי א) כדורגל לא מעניין אותי; ב) אין לי כסף מיותר; וגם ג) כי אני נכה, וסיעודי, אבל בהחלט אנסה להבין את סוד ה- “טאץ’ ” של מוריניו, כי פעם שנייה “זה לא מזל”.

    מייק – ראשית, חוקי הכדורגל אכן מתגמלים על הבקעת שערים, ויותר מכך – שערי חוץ הרי נחשבים כעדיפים על שערי ביית…! ובעניין הערכים – קראת “זה לא מזל”…? רלוונטי גם לשאלות שהעלית, יוסי.

    ואחרון חביב – אנדרי – התוכל ליצור קשר…? ronen.patents@gmail.com

  7. רונן
    מוריניו התמודד עם קבוצת המיליונרים של צ’לסי ולא ממש הצליח. הוא זכה פעם אחת עם פורטו. מאז לא הצליח. בעיני זה הסגנון, הגישה, הכוחנות, המטרה שמקדשת את האמצעים. כפי שכתבתי, ספק אם בעוד 5 גלגולי חיים מוריניו יגיע למה שהגיע גוארדיואלה בשנה שעברה עם ברצלונה.
    זה לא הישג שהושג סתם כך. זו תוצאה של מסורת וגישה.
    אני חושב שזה משהו שראוי להעתיק אותו לעסקים. לטעמי הדרך חשובה לא פחות מהתוצאה
    יוסי

  8. היי יוסי…לתגובתך (ככה זה כשיש GOOGLE – גם א-פרופו לנצח…גם הם יעשו הכל, עושים הכל, עשו הכל, בכדי לנצח את הענק השני, מייקרוסופט, שייעשה בכדי לנצח..וכו’):
    התכוונתי לציטוט אחר:
    I do not think that winning is the most important thing. I think winning is the only thing.
    http://www.brainyquote.com/quotes/authors/b/bill_veeck.html
    הבעלים של קבוצות בייסבול.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Veeck

    ולעצם העניין, זה לא כל כך עניין של “האם המטרה מקדשת את האמצעים?” אלא, לפי דעתי, עניין של “מהי המטרה?” או מה מקומה בין כל המטרות שיש לי.
    בתחום העסקי, נסתפק בזה כאן, הרבה חברות משקיעות הרבה ב”שמירה על הסביבה”, sustainability, וכו’.
    נדמה לי שאחד המבחנים למידת הרצינות של קידום מטרה, מבין כל המטרות שחברה יכולה לקדם, היא כמה מוכנים (לא להשקיע, אלא) ל הפ ס י ד למען קידום המטרה הזאת. אם לא מוכנים לשלם, להפסיד משהו- סימן שהמטרה לא ממש חשובה לי. מס שפתיים, זה לא מס!

  9. שלום לכולם.

    העניין פשוט מאד.אף אחד לא זוכר מי היה הסגן של בר כוכבא.

    העניין הוא טקטי ולא איסטרטגי ולכן מוריניו עשה מה שהיה יכול לעשות ולא מה שהיה צריך לעשות.

    חיים

  10. הזהות הזו בין נצחון, הצלחה וכסף, היא הבור שכל הדיון הזה נופל בו. בספורט הרבה יותר ברור מה “ספורטיבי” ומי שעובר על הקוד הזה אגודות הספורט שופטות אותו או שהקהל מוקיע אותו.
    בחיים פיספסנו את הנקודה הזו ואנחנו לא מוכנים לשים לעצמנו קודים אתיים ואסתטיים כאלה. אנחנו שמים לעצמנו ולמי שאנחנו קונים מהם, עובדים איתם או עושים איתם עסקים, רק סייג אחד- החוק הפלילי.
    לא מספיק ליישם קיימות (sustainability) רק על עצמנו, אנחנו צריכים להפעיל מודעות כזו גם בחיים המסחריים והציבוריים שלנו. ובהזדמנות הזו גם להשתדל לדלג גם מעל למשוכת הפופוליזם.

    אלון שרר

  11. אני שמח שהפוסט מעורר דיון ער.
    ותודה לכל הקוראים והמגיבים.
    אלון, לטעמי הדיון עוסק בפער בין הגעה לתוצאה ובין הדרך.
    אני מסכים מאוד עם מה שאתה אומר שצריך להתחשב גם בדרך, לא רק האם הגענו לתוצאה אלא גם איך.
    יוסי

  12. מה אתם אומרים כעת, אחרי שמוריניו לקח בפעם השנייה טרבל עם קבוצה שנייה?

    הוא בהחלט לא הסגן של בר-כוכבא (מה עוד שבר-כוכבא, שאנו כה מוקירים במסורתנו, הוביל להרס ואבדון הקהילה היהודית בפינה זו של העולם, למשך 1800 ומשהו שנים, ומת – עם עוד אלפי נפשות, תוך-כדי כך).

  13. רונן
    ניתן להוסיף תמונות אבל זו דרך פרוצדורה באתר שקוראים לו GRAVATR נסה ותהנה. 🙂
    לגבי מוריניו, אכן לקח טרבל. אז מה? בעיני יש גם משמעות לדרך. שנה שעברה ברצלונה לקחה 6 תארים עם כדורגל לא מהעולם הזה. לטעמי, עדיף 6 תארים יפים פעם בכמה שנים על פני 3 טרבלים כל כמה שנים אבל מכוערים ומגעילים

  14. יוסי,

    הרשה לי להצביע על שתי חברות יששראליות מובילות, שהשיגו דריסת-רגל משמעותית מאד בשווקים בינלאומיים – טבע, וישקר.

    בשני המקרים, החברות עשו כל מה שנדרש מהן בכדי להתפתח ולהתקדם, ולא תמיד זה היה “יפה”, הוגן”, או נעים”.

    ועוד בהקשר זה – אני מפנה אותך לגמר _שהיה) של ה- NBA. לוס-אנג’לס לייקרס שיחקה מכוער, כוכב-העל שלה בולט בהתנהגותו המכוערת, אבל בעוד כמה שנים – הביקורות ישכחו, והקבוצה, והשחקנים, והמאמן האגדי שלהם – היחיד ב- NBA שלקח אליפויות עם שתי קבוצות שונות – ייזכרו לעד.

    כמו טבע.

    כמו ישקר.

    כמו מוריניו.

  15. רונן
    כל מה שיש לי להגיד לך הוא שתי מילים: נבחרת גרמניה.
    עכשיו הסתיים המשחק שלהם עם ארגנטינה. מדהים. אם תשים לב כל הנבחרות ששחקו בסגנון מוריניו סיימו את המונדיאל מוקדם. כולל ברזיל.
    אני לא נגד השגת תוצאות, אני בעד לעשות את זה בסטייל.
    אני מניח שגם לטבע, גם לישקר וגם לחברות נוספות יש דברים שהם לא יעשו כשיטה (בניגוד לאירוע חד פעמי).
    תרבות ארגונית חונקת, לא מאפשרת, הדוגלת במשמעת נוקשה וחסרת פשרות (מוריניו סטייל), לא חזיק הרבה זמן מעמד. לא בארגונים ולא בכדורגל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Top