מה הקשר בין: עישון, השמנה ואסטרטגיה עסקית.

by eplaceyossi

מה הקשר בין: עישון, השמנה ואסטרטגיה עסקית.

by eplaceyossi

by eplaceyossi
זמן קריאה 2 דקות

אחד התחומים בהם אני עובד כיועץ, עובר שינוי רגולטורי שתהייה לו השפעה (אולי משמעותית) על השורה התחתונה. שורת הרווח.
בשיחה עם לקוח פוטנציאלי עולה ההתלבטות האם כדאי לעשות שינוי ארגוני או לחכות ולראות מה תהייה ההשפעה של השינוי הרגולטורי. אם ההשפעה על השורה התחתונה תהייה משמעותית אז כדאי ללכת לשינוי, אם השורה התחתונה לא תושפע באופן מהותי מהשינוי הרגולטורי, אז השינוי הארגוני יידחה או לא יתבצע.

האמת, אני יכול להבין את המנהל.
למרות שטכנית השינוי פשוט. בפועל, הוא לא פשוט כלל והכלל. זהו שינוי ערכי, תרבותי, עסקי ויחייב השקעת אנרגיה מרובה כדי להטמיע בהצלחה את הדרך העסקית החדשה. הוא מחייב הסכמה של כל המנהלים במערכת, דורש מחויבות, והשקעת משאבים כדי שניתן יהיה להגיע לקו הגמר ולהגיד שהשינוי הוטמע בהצלחה.
זהו מחיר השינוי.

מאידך, ברור לי לחלוטין שמנהל שדוחה, מעכב, ומוצא סיבות למה לא לעשות את השינוי עלול בעתיד למצוא את עצמו במצב פחות נוח לביצוע שינויים נדרשים.
מטבע הדברים עדיף לבצע שינוי ארגוני במצב של יש ברירה, שיגדיל את סיכויי ההצלחה ולא במצב של אין ברירה כשהחרב על הצוואר.
לצערי המציאות מוכיחה שזה לא המצב.

השיחה עם אותו מנהל הזכירה לי את דיוויד מייסטר אחד היועצים המובילים בעולם שעוסק בייעוץ לארגונים פרופסיונאליים.
דיוויד מייסטר כתב ספר שנקרא אסטרטגיה והמעשן השמן. בספר מציין מייסטר כי ברור לכולם שאכילה מופרזת ועישון אינם בריאים ומהווים גורמי סיכון למחלות. בכל זאת אנשים ממשיכים לעשן ואכול. דיוויד מייסטר מציין כי אנשים שצריכים לעשות דיאטה ולהפסיק לעשן נדרשים “לשלם” כבר היום ולהימנע מדברים שהם אוהבים, תמורת הבטחה להצלחה מעורפלת. הכאב מהחסך הוא מידי. ההצלחה אינה מובטחת. לעומת שאת עישון ואכילה מספקת צרכים מידיים. אולי האנשים האלה יהיו חולים בעתיד, אבל לפחות עכשיו הם נהנים. במילים אחרות. אנשים ומנהלים לא פועלים באופן אקטיבי לעשות שינויים משום שהם מעדיפים רע קיים על פני טוב לא ידוע.
כך גם בסוגיות של שינוי ויישום אסטרטגיה חדשה. למרות שברור שארגונים צריכים ליישם אסטרטגיה ותהליכי שינוי הם מעדיפים להימנע מביצוע שינויים והטמעת אסטרטגיה חדשה משום שאת המחיר הם יידרשו לשלם עכשיו וההצלחה אינה מובטחת. לעומת זאת אם לא ימנעו משינויים, אולי בעתיד ישלמו מחיר. אולי.
אז למה להתחיל עם השינויים וכאבי הראש האלה. (בדיוק כמו השמנים והמעשנים).

המציאות העסקית מוכיחה שוב ושוב. יש מחיר לשינוי. גם להימנעות משינויים יש מחיר. ולא פעם הוא גבוה לאין שיעור ממחיר ביצוע השינוי.
אז… שתהיה שנה של החלטות טובות, נכונות ואמיצות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Top