מתי כבר תזמישו?

by eplaceyossi

מתי כבר תזמישו?

by eplaceyossi

by eplaceyossi
זמן קריאה 2 דקות

המונח העברי ל – AGILITY  הוא זמישות(זריזות וגמישות).
כמי שעוסק בתהליכי שינוי, אני שם לב שיש חוסר סנכרון בין הסביבה המשתנה חדשות לבקרים ובין היכולת של ארגונים לבצע שינויים והתאמות במהירות.

כיום, המציאות העסקית היא דינמית ומהירה. הטכנולוגיה משנה סדרי עולם. הרשתות החברתיות משפיעות כיום הרבה יותר מבעבר. זה רק חלק מהסיפור. העולם עובר היום לשיתופיות, להשטחה, לשקיפות. כל אלה מחייבים ארגונים למערכת הפעלה חדשה לחלוטין. זה כבר לא שינוי ממעלה ראשונה. זה שינוי ממעלה שנייה ואולי שלישית.  

אני רוצה להתמקד בשתי בעיות מרכזיות שהן פועל יוצא של מציאות המשתנה במהירות בלתי נתפסת.

בעיה ראשונה שאני נתקל בה היא האיטיות בה ארגונים מבצעים שינויים. חולף המון זמן בין זיהוי המציאות המחייבת שינוי ובין ביצוע השינוי הלכה למעשה. עד שהארגון עושה את השינוי הוא נתקל במציאות חדשה המחייבת אותו להשתנות שוב. וחוזר חלילה. ארגונים, בוודאי הגדולים שבהם, אינם בנויים לשינויים מהירים. וגם אחרי שמזהים שיש צורך בשינוי, מתחילים הקשיים. הנהלות, מנהלים, עובדים, כולם נמצאים באותה הסיטואציה. רובם מגיבים לאט לצורך לשנות ולאופן בו מתבצע השינוי. 

הבעיה השנייה, לצערי, כיועצים, המודלים שעומדים לרשותנו, בעיקר זה של קוטר עם 8 השלבים הופכים להיות פחות ופחות רלבנטיים. אין זמן להתחיל וליישם את מודל 8 השלבים במלואו. פשוט אין זמן. ועדיין לא פותחו או גובשו מודלים אחרים (לפחות לא כאלה שאני מכיר) שיכולים לתת ביטחון להנהלות ומנהלים בכך שיגדילו את סיכויי ההצלחה של השינויים הנדרשים. 

מי שמחפש בפוסט הזה תשובות, לצערי אין לי. כל מה שאני מנסה להגיד הוא שאת התשובות לאיך נכון ואפשר לעשות שינוי צריך להתחיל לחפש במקומות אחרים. אולי אצל ג’ונה ברגר שכתב את הספר ויראלי, או לקרוא את הספר של ניר אייל HOOKED. או אולי הספר של דן הית וציפ’ הית. איך לשנות את הדברים שקשה לשנות. לא הומצא עדיין אלגוריתם לשינוי. 

במילים אחרת, גם אנחנו כיועצים צריכים להמציא את עצמנו מחדש. כדי שנוכל לסייע לארגונים להיות זמישים יותר. 

נכתב בהשראת פגישה מעוררת מחשבה עם נועם מנלה.  ושיחה עם צביקה רול, חבר ועמית מקצועי.

2 Comments

  1. הי יוסי
    אכן, גם הפעם מסכים עם מה שכתבת
    המונח VUCA אמור לתת התייחסות למציאות המשתנה חדשות לבקרים.
    אבל ככל שנקראה יותר על כך, נבין שאין באמת תשובות לשינויים המהירים.
    הדרך שבה ארגונים קיבלו החלטות עד לפני עשור כבר מזמן לא רלוונטית להיום, וכל שאר הדרכים עדין לא הוכיחו את עצמם כעובדות.
    אולי דווקא שיטת ה-Agile יכולתה לתת מענה מסויים.
    (זו כבר מזמן מתודולוגיה שפרצה את תחומי מערכות מידע ונושקת לתחומים ניהוליים אחרים)
    אילן רני.

  2. אילן,
    תודה על התגובה.
    על זה בדיוק אני מדבר. עם השינויים הטכנולוגיים המתקדמים ועל הקושי של ארגונים ובני אדם לעשות את ההתאמות והשינויים הנדרשים. הפער הזה, לטעמי, הולך וגדל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Top