ספרים, רבותי, ספרים

by eplaceyossi

ספרים, רבותי, ספרים

by eplaceyossi

by eplaceyossi
זמן קריאה 2 דקות

היום יום חג הוא. מתחיל שבוע הספר העברי.
כדי להישאר רלבנטיים, יועצים צריכים כל הזמן לרכוש ידע חדש, להתעדכן, להבין מגמות וכיוונים ולהציע ללקוחות פתרונות שעובדים.
הוצאת מטר הייתה הוצאת הבית שלי. קניתי לא מעט ספרי ניהול שהוציאה לאור. קראתי ואפילו ניסיתי ליישם.
יש לי בבית ספרייה ניהולית די מכובדת. בעברית ובאנגלית. מיטב הספרות הניהולית שיש.

עם השנים נוכחתי לדעת שיש פער עצום בין הספרות הניהולית ובין המציאות. בעיקר בשלושה מישורים:
הראשון – רוב הספרות הניהולית מקורה בחו”ל. אין בהכרח התאמה בין נורמות הניהול בחו”ל ותהליכי הניהול בארץ. בתקופה האחרונה כולם רוצים להיות גוגל (פעם רצו להיות קרייזלר בגלל איקוקה, אחרי זה רצו להרקיד פילים כמו לו גרסטנר מ.י.ב.מ, כולם רצו למכור את הפרארי, להציג כמו סטיב ג’ובס, להנהיג כמו אובמה)
השני – רוב או כל הספרים הם ספרי גבורה. מגיע מנכ”ל לארגון בקשיים, הוא עושה שינוי ואחרי 100 עמודים הארגון נולד מחדש. לא נתקלתי עוד בספר שמצליח לתאר את המציאות המורכבת של ביצוע שינוי. מה זה דורש, מה המשמעויות והמחירים האמתיים שלו. לא נתקלתי בספר שמתאר כישלונות, אי הצלחות של תהליכי שינוי (הסטטיסטיקה מציגה נתונים של 75-85 אחוז הצלחות חלקיות וכישלונות. כלומר רק חלק קטן מתהליכי השינוי מצליחים). בקיצור לא פעם מוכרים לנו אשליות.
השלישי – ספרי המתכון. כולנו מחפשים את המודל לאושר, לעושר, להצלחה, לדבר הבא. ספרי המתכון של 10 הדברים שצריך לעשות כדי להצליח, 8 המפתחות ל…, 5 הנושאים ש… וכו’ וכו’. ספר הניהול מבטיח לך שאם רק אבל רק תעשה את מה שכתוב בספר, תצליח. אשמח לשמוע אם מישהו ניסה וזה באמת עבד לו.

האמת, די מאכזב. אנחנו צריכים להתחדש, להשתנות כדי לשנות, להביא ידע חדש ללקוחות ועוד. אז אם הספרים לא בהכרח מספקים את הסחורה אז מאיפה כן?.
שאלה קשה. והתשובה לא ממש קלה.
כיועצים צריך להבין, שאין כנראה, את ה – ספר, ה – שיטה, ה – מודל, שייתן לנו מענה למכלול האתגרים אתם אנחנו מתמודדים. אנחנו חיים בעולם כאוטי, שהלמידה בו מתבצעת ברבדים רבים ושונים, תוך שימוש במקורות שונים: ספרים אינטרנט, טלוויזיה ועולמות תוכן אחרים, חלקם עוסקים בתחומי העשייה של הלקוחות שלנו.
כשאנו קוראים ספרי ניהול אנו צריכים לקרוא אותם בצורה ביקורתית עם לא מעט סקפטיות ולזכור שהם תמיד באים להלל את אלה שכתבו אותם. למציאות, גם הארגונית, יש פנים רבות, שלא כולן באות לידי ביטוי בספרי הניהול.

תיהנו בשבוע הספר.

 

הבלגן לא קשור. 🙂

3 Comments

  1. הי יוסי,
    נהנתי מהקטע, כל כך נכון. אני אישית מצאתי שדווקא מתוך ספרים שאינם קשורים ישירות- לארגון, ניהול, מנהיגות… אני לומד הכי הרבה, הן פחות מכוונים ויותר מאפשרים.
    אגב, הבלגן דווקא קשור, הוא מתאים לעולם שאנחנו חיים בו היום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Top